Stannar livet därhemma upp?

publicerat i Livet som au pair i USA, Och dessa funderingar.;
Hur har ni det där hemma? Hur är det i Sverige? 
Trots att jag bloggar på svenska, skriver min bok på svenska, skypar på svenska, pratar med mina få svenska kompisar här på svenska (pratar med Jerry också, men blir inte så mycket diskussion där, haha), så har jag tappat otroligt mycket av svenskan. Det känns hemskt, vissa ord kan jag bara inte komma på, och när jag i denna stund sitter jag och skriver, vet ni vad? Då tänker jag på engelska. Får många gånger sudda ut ord som jag skrivit av farten på engelska. Läskigt hur det kan bli så på några månader.. haha. Ändå pratar jag bättre svenska än engelska. 
Det känns som om jag nästan pausat mitt liv i Sverige. Som jag tryck på paus på fjärrkontrollen och går ifrån tv:n för att göra något helt annat. När jag sedan kommer tillbaka är allt precis där jag lämnade det. Men ni lever ju också, eller hur? Ni får ju ändå klara er ett år utan mej. Jag har ibland så svårt att se hur ni har det i Sverige just nu. Hur mamma och pappa och Robin är där hemma, med djuren, vardagen flyter på och de är nu vana utan mej. Många gånger kommer jag på mig själv med att undra: är jag verkligen i USA? Händer det här på riktigt? Ja. Det är verklighet. Men ibland har jag så svårt att fatta det. Fatta att alla mina vänner och familj där hemma lever på, fortsätter där jag lämnade. 
Det är helt klart en konstig grej det här, att åka iväg och börja ett nytt liv. Ny familj, ny stad, nytt land, nya kompisar, nya aktiviteter. Allting är nytt, och just nu har jag svårt att se vad jag skulle gjort i Sverige just nu. 
Så hur har ni det? Hur är livet där hemma? Räknar ni ner dagarna tills jag kommer hem eller flyter allt på och tiden går superfort för er också? För här springer verkligen tiden iväg. Det går alldeles för fort, jag vill pausa, spela i slow motion. För det kommer gå fort, snart kommer jag sitta på planet hem och snart kommer jag krama om er alla igen. 
 
Kan det gå supersnabbt för dessa fina djur också, eller går allt långsamt? 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Elin:

Inget kan ersätta dej här hemma darling! Miss you sooooo mycket ;)<3

2:a kommentar, skriven , av Sanja:

Klart vi saknar dig här hemma! Dock har det inte satts på paus här, för vi har fortsatt våra liv med dig bara via datorn. A frågade häromdagen hur länge det är tills du kommer hem. Alldeles för länge kvar, tyckte hon. "Nu har hon varit borta länge, nu får hon faktiskt komma hem!"

Kommentera inlägget här :